www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is wo 13 dec 2017, 20:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: rode/roze staart?
BerichtGeplaatst: za 28 maart 2009, 00:05 
lid

Jammer, hier was ik al bang voor

http://www.zebravinkenjankikkert.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 28 maart 2009, 01:09 
lid

Jan(kikko) schreef:
Hallo ik weet dat ik een oud onderwerp weer open, maar ik wilde ook wel wat meer weten van de Ino zilverbek.

Kijk ik ben sinds kort ook in bezit van Ino zilverbekjes en wilde hier mee gaan kweken.
Ik heb mijn ogen op diverse TT goed de kost gegeven en zoveel Ino zie je niet in de zilver of loodbekjes, en die er dan wel zaten waren de meeste zilverbekjes en dan met een mooi bevedering op de wang en ook met kale wangen (weinig bevedering bedoel ik dan).
Waar kun je de Ino dan het best tegen koppelen ?
Wildkleur, Donkerbuik Wkl.,Bruin, DB. Bruin.
En jullie hebben het ook over roze befjes ???
Is hier ook een foto van ?

Jan, ik ben geen ervaren zilverbek kweker, maar ik kan er wel iets over zeggen.
Ino kun je in feite tegen alle kleurslagen paren die je wilt want de ino factor haalt toch alle kleur weg, m.u.v. de rose staartkleur.
Je kunt wel een donkerbuik bruine ino kweken genetisch, maar die zal er hetzelfde uitzien als een zuivere ino.
Het gaat er dus om dat je vogels met een dikke bevedering gebruikt, meestal zullen dat wildkleuren of donkerbuiken zijn.
Ino vererft geslachtsgebonden, dus als je zoiets wilt doen, dan is de paring ino x wildkleur (of donkerbuik) het beste omdat je dan meteen weer ino jongen kweekt.
Rose befjes heb ik nog nooit gezien.

Verder zou ik het best fijn vinden als ik niet steeds de enige ben die "overal" antwoord op moet gaan geven, er zijn er toch nog wel meer die wel eens een vogel gekweekt hebben hier?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 28 maart 2009, 10:22 
lid

Hans bedankt voor het antwoord.
Ik vind het ook jammer dat alleen jij hier op reageert, ik had trouwens antwoorden verwacht van andere mensen maar ja het mag niet zo zijn.

Maar nog een vraagje stel dat de Ino pop die ik ga gebruiken die uit de wildkleur komt en die koppel ik tegen een donkerbuik man split Ino krijg ik hier dan wildkleur vogels uit of donkerbuik, dat er dan Inos uit komen weet ik maar was benieuwd naar de wild of donkerbuik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 28 maart 2009, 13:20 
lid

Jan(kikko) schreef:
stel dat de Ino pop die ik ga gebruiken die uit de wildkleur komt en die koppel ik tegen een donkerbuik man split Ino krijg ik hier dan wildkleur vogels uit of donkerbuik, dat er dan Inos uit komen weet ik maar was benieuwd naar de wild of donkerbuik.

Dan paar je dus Donkerbuik split ino man aan een zuivere ino pop.
Donkerbuik vererft recessief, ino geslachtsgebonden
Vanwege die ene donkerbuik ouder zijn alle jongen split voor donkerbuik, ook de ino's.
De paring split ino x ino geeft: ino man, ino pop, split ino man en niet-ino pop, alles 25%

Dus in totaal levert zo'n koppel dit op:
25% Ino man split donkerbuik
25% Wildkleur man split ino donkerbuik
25% Ino pop split donkerbuik
25% Wildkleur pop split donkerbuik

Kweek je er toch donkerbuik jongen uit en ook wildkleuren (en ino's) dan is de moeder (die ino pop) toch split voor donkerbuik
Als er geen wildkleuren geboren worden, maar wel donkerbuiken (en ino's) dan is de moeder een donkerbuik ino, da's uiterlijk niet zichtbaar, maar genetisch kan het er wel inzitten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 30 maart 2009, 18:34 
lid

Hallo Jan ,
ik kweek mijn ino zilverbekken uit wildkleur en donkerbuik wildkleur.
Het voordeel is dat dit meestal betere formaat/model vogels zijn en dat de bevedering voller is .
Uitzonderingen zijn er uiteraard altijd .

De dunnere wangen zul je in mijn ogen altijd iets houden omdat de bevedering daar gewoon anders is.( ik selecteer er wel op ).

Wat de rode stuit aangaat is het ook gewoon een kwestie van selecteren,de meest rode aan elkaar paren.
Ook bij een wildkleur kijk ik op de staart.
Het verschil is moeilijk te zien maar als je ze naast elkaar hebt pik je zo de wildkleur met het meeste roodbezit er uit.
Je zult begrijpen dat het bij een donkerbuik moeilijk is dus daar zul je meer achtergrond info over moeten hebben.

Er is nog wel een duidelijk verschil van het roodbezit tussen een zilver en loodbek.
Een zilverbek heeft het rood op de stuit en staart( ook in de kern van de veer)
Een loodbek heeft geen rood op de stuit en en zit het rood alleen aan de buitenzijde van de veer.

succes Jaap

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 30 maart 2009, 21:40 
lid

Jaap bedankt voor de info hier kan ik wat mee.

Maar kun je ook wat vertellen over de roze befjes, of ken jij dat ook niet ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 31 maart 2009, 07:50 
lid

Jan,

Ik kweek al verscheidene jaren créme-ino zilverbekken. Dus niet volledig wit maar met crémekleurige vleugels en kop.

Ik heb enkele créme-ino zilverbekken in mijn bezit die een licht roze befje laten zien. Dit komt volgens mij omdat sommige van mijn wildkleur zilverbekken een "zwart befje" hebben, dat waarschijnlijk hetzelfde rode carotenoïde verbergt als er in de stuit en staart van de zilverbek aanwezig is. Het roze is wel veel minder intens als dit in de staart. Het is natuurlijk ook geen befje zoals een bij een gordelgrasvink of spitsstaart. Ik zal deze avond, als het me lukt eens foto's maken van een wildkleurige en een créme-ino met roze bef. Of dit volgens de standaard verkeerd is, daar heb ik geen idee van. Ik heb nog geen Belgische standaard gevonden. Mijn vogels met en zonder befje scoren goed op TT toch merk ik dat de vogels met een befje donkerder créme zijn en een donkerder rode kleur op de staart en stuit laten zien.

Is het zo dat er in Nederland geprobeerd wordt een zo wit mogelijke ino zilverbek te kweken? Ik bedoel dus een vogels die bijna geen tot geen créme kleur laat zien.

Laatst bijgewerkt door Nijs Marnik op di 31 maart 2009, 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 31 maart 2009, 11:37 
lid

Op verzoek van Jaap van den Bos plaats ik even een foto van 1 van zijn ino's met een rode/rose stuit en staart, ik neem an dat Jaap hier wel iets over kan zeggen....

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 31 maart 2009, 13:54 
lid

Hans bedankt voor het plaatsen van de foto.

Deze vogel is een mooi voorbeeld van wat je bereiken kunt met selecteren.
Ik heb er voor gekozen om een zo wit mogelijke lichaamskleur te combineren met een zo rood mogelijke stuit/staart omdat ik het contrast gewoon mooier vind als bij de creme ino.
Persoonlijke voorkeur dus. ;)

Wat de roze befjes aangaat ben ik zeer benieuwd naar de foto's van Nijs want het is mij onbekend. :roll:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 31 maart 2009, 19:43 
lid

Ik vind de vogel op de foto van Jaap van den Bos wel wat hebben,
en dan vooral de stuitkleur

Maar misschien dat een foto van de Crème Ino ook mooi is met het roze befje , ik wacht af

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]