www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is zo 18 nov 2018, 05:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: CaBeZa
BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010, 23:25 
lid

Zijn er liefhebbers die hun eivoer zelf maken naar het recept van CaBeZa?
Bevalt het U?
Welk eiwitpercentage gebruik je?

Profiel  

Berichttitel: Re: CaBeZa
BerichtGeplaatst: vr 05 feb 2010, 01:03 
lid

Ik heb nog nooit gehoord van CabeZa. Kan je iets meer vertellen ovwer dit recept?
Chris

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 05 feb 2010, 22:53 
lid

Ik ben onlangs naar een voordracht geweest van deze firma.
Zij hebben pre-mixen waarbij je nog een ei en eventueel fruit,groente of kiemzaad kan mengen.
De pre-mix bestaat uit paneermeel,rijstgries,melkpoeder,kalkpoeder,gemalen insekten en kruidenmixen.
Met het gebruik van de gedroogde insekten kan men het eiwitgehalte verhogen - verlagen naar gelang de periode.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 06 feb 2010, 01:35 
lid

deze firma dus...
http://www.cabeza.nl/index.php?action=home&lang=NL

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 06 feb 2010, 12:30 
lid

Ik had er nog nooit van gehoord maar als ik zo op de site kijk lijkt het toch veel op al bestaande supplementen. Ik ken niemand die dit gebruikt dus ik kan niets zeggen over evt. positieve of negatieve ervaringen.
Het zelf verhogen van het eiwitgehalte (met name de dierlijke) blijft wel risicovol. Je moet goed weten wat je doet, in verband met het overdoseren.
Chris

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 06 feb 2010, 20:56 
lid

Inderdaad Hans,dit is de firma waarover ik het had.
Eiwitgehalte verhogen boven een bepaald % zal vermoedelijk enkel gaan met dierlijke eiwitten.
Ik heb er geen weet van of men met plantaardige eiwitten het eivoer kan verhogen boven de laat ons zeggen 18%

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 feb 2010, 03:17 
lid

ik vind wel dat er op deze site erg gemakkelijk gesproken wordt over eiwitpercentages die niet hoger zouden zijn dan zoveel procent en dat je alleen met hun product tot een hoger percentage kunt komen.
Ik denk dat ze dan een serieuze denkfout maken....dierlijk eiwit kun je zelf ook verhogen, zo is een hardgekookt ei ook eiwit van dierlijke oorsprong, dus bij gebruik van een ei door je eivoer is weldegelijk het benutbare (verteerbare) eiwitpercentage te verhogen.
Vooral omdat dierlijk eiwit sneller verteert en dus eerder en vollediger benutbaar is in vergelijk met de meeste plantaardige eiwitten (die vaak maar matig van kwaliteit zijn)
Al eerder aangehaald een koe heeft 4 magen en kilometers darmen en herkauwen nodig om van dierlijke eiwitten iets te kunnen maken.
Een katachtige eet vlees (dierlijk eiwit) en daarvan is de verteerbaarheid vele malen hoger en sneller.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 feb 2010, 12:27 
lid

Hans, volgens mij heeft een kippenei een eiwitpercentage van ca. 12 %. Dus je kunt het eiwitpercentage van je eivoer mbv eieren nooit hoger krijgen dan 12 % (ook al voeg je 10 eieren toe)
Met behulp van voedeseldieren (buffalo's, pinkie's, meelwormen, etc.) kun je het eiwtpercentage weer wat hoger krijgen. De meeste van deze voedseldieren hebben een eiwitpercentage van ca. 17 %.
Om nog hoger te komen wordt een supplement toegevoegd (kan van alles zijn, bijv. vismeel).
Nu is echter de vraag wat de vogel nodig heeft tijdens de verschillende fase's van zijn leven en van het seizoen.
Dat jonge vogels die net geboren zijn een hoger eiwitpercentage nodig hebben is wel bekend. Daarom worden bijv. de jongen van zaadeters de eerste dagen vaak alleen maar gevoerd met insecten.
Om zelf aan deze gehalte's te gaan sleutelen moet iedereen natuurlijk zelf weten (ik begin er niet aan!) maar dat lijkt mij geen goed plan. De kans om fouten te maken lijkt mij veel te groot.
Chris

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 feb 2010, 14:02 
lid

Chris, ook jij maakt denk ik dezelfde denkfout. Plantaardige eiwitten en dierlijke eiwitten en hun verteerbaarheid.
Eiwit uit het beste plantaardige eiwit (sojabonen) is en blijft minder goed verteerbaar dan ieder dierlijk eiwit. En dus moet een herbivoor veel meer hoeveelheid eten en meer arbeid verrichten om voldoende voedsel binnen te krijgen dan een carnivoor.

Ik heb een stukje van wikipedia hieronder overgenomen... http://nl.wikipedia.org/wiki/Ei_(voeding)
Citaat:
Samenstelling
60% van het ei bestaat uit het eiwit (hoofdbestanddeel ovalbumine), 30% uit de dooier, en 10% uit de eischaal. De dooier is slechts één enkele cel. Met een doorsnede van 3 tot 4 cm is het de grootst bekende cel. De dooier heeft een dun vlies om zich heen. Binnenin de dooier bevindt zich het kiempje, dat wit blijft bij koken. De kleur van de dooier kan variëren tussen zeer licht geel en donker oranje. De kleur van de dooier wordt veroorzaakt door caroteen en hangt af van de voeding van de kip. In wortelen zit bijvoorbeeld veel caroteen. Als een kip voornamelijk graan eet, blijft de dooier licht. Rond de dooier zit het eiwit. Daarbinnen houden de hagelsnoeren (ook wel de strengen genoemd) de dooier min of meer op zijn plaats. De schaal van het ei is ongeveer 0,3 mm dik. Binnen de schaal zitten twee dunne vliezen, die het eiwit tegen besmetting door bacteriën beschermen. De schaal is poreus, zodat lucht kan worden uitgewisseld.

De voedingswaarde van een ei bedraagt 80 kcal (334 kJoule), geleverd door 7,3 g eiwit, 5,8 g vet en 0 g koolhydraten. Verder bevat het ei een aantal mineralen, zoals fosfor, kalium, natrium, calcium en ijzer. Ook bevatten eieren de vitamines A, B1, B2, B6, biotine en E.

Het eiwit in rauwe eieren heeft een biologische beschikbaarheid van 51%, koken verhoogt dit percentage tot circa 91%, wat betekent dat het eiwit van gekookte eieren tweemaal beter wordt opgenomen dan dat van rauwe eieren

En nog een stukje van een andere site: http://www.ei-info.nl/index.php?page=8
Citaat:
Een ei bestaat voor ca. 13% uit eiwit en 11% uit vet (overwegend onverzadigde vetzuren). Eieren bevatten veel mineralen (vooral ijzer) en vitamines A, B en D. De rest is water.

Als je dat goed leest dan staat in dat eerste stukje dus dat een gekookt kippenei voor 91% opneembaar is, dat gaat met geen enkel plantaardig eiwit lukken, bij lange na niet zelfs.
En dan kan misschien een ei "maar" 13% eiwitten bevatten (dat staat in het tweede stukje) maar 91% opname van 13% eiwit is nog altijd vele malen meer dan 20% opname van 18% eiwit zoals bij plantaardige eiwitten. Nog even afgezien van het verschil in energie dat nodig is om plantaardige eiwitten te verteren, dat is ook vele malen hoger van dierlijk eiwit. We gaan even terug naar herbivoor-carnivoor. De vertering duurt langer. Moet dus langer warm gehouden worden (kost energie), moet door meerdere magen (kost energie), moet geherkauwd worden (kost energie) en nog zijn meer dan 80% van de opgenomen hoeveelheden voeding onbruikbare vezels die worden uitgepoept. Buitengewoon inëfficiënte manier van voedsel vergaren.

Insecten is ook dierlijk eiwit, maar bij een ei verwijder je de schaal, die zit er bij een insect nog om. een schaal of huid van een insect is ook niet of nauwelijks verteerbaar. Zo is de huid van een meelworm opgebouwd van chitine, da's vrijwel onverteerbaar.

Verder lees ik dat het kippenei naast die 91% van de eiwitverteerbaarheid ook dezelfde 91% verteerbaarheid heeft van 11% onverzadigde vetzuren.
Onverzadigde vetzuren zijn ook zeer goed bruikbaar tijdens de groei.

Daarom zeg ik altijd: je kunt doen wat je wilt met je eivoer, maar eivoer zonder er zelf een hardgekookt ei er aan toe te voegen dat is geen eivoer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 feb 2010, 15:40 
lid

Hoi Hans,

Citaat:
Chris, ook jij maakt denk ik dezelfde denkfout. Plantaardige eiwitten en dierlijke eiwitten en hun verteerbaarheid.
Eiwit uit het beste plantaardige eiwit (sojabonen) is en blijft minder goed verteerbaar dan ieder dierlijk eiwit. En dus moet een herbivoor veel meer hoeveelheid eten en meer arbeid verrichten om voldoende voedsel binnen te krijgen dan een carnivoor.

Ik had het enkel alleen over het dierlijke eiwit.
Wat ik niet wist dat er zo een groot verschil zat in een rauw ei en een gekookt ei. (weer wat geleerd op een zondagmiddag!)

Marc zijn vraag was volgens gespitst op het verhogen van het (dierlijk) eiwitpercentage in het eivoer. Als je dan het ei, voedseldieren en overige supplementen vergelijkt dan zit er in een ei dus relatief weinig eiwit.

Citaat:
Insecten is ook dierlijk eiwit, maar bij een ei verwijder je de schaal, die zit er bij een insect nog om. een schaal of huid van een insect is ook niet of nauwelijks verteerbaar. Zo is de huid van een meelworm opgebouwd van chitine, da's vrijwel onverteerbaar.

Ik verwijder de schaal niet (mix ik gewoon mee in het eivoer).

Citaat:
Daarom zeg ik altijd: je kunt doen wat je wilt met je eivoer, maar eivoer zonder er zelf een hardgekookt ei er aan toe te voegen dat is geen eivoer.

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Chris

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]