www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is za 29 nov 2014, 01:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Volière beplanten. Wie heeft raad?
BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008, 16:12 
lid

Hallo allemaal,

Nu dat het kweekseizoen bij mij al weer op het einde loopt, ben ik van plan de volière in de nazomer/herfst te gaan beplanten met allerlei groen, zodat het voor de vogels prettiger vertoeven is dan nu het geval is. Bovendien vind ik een groene volière zelf ook veel mooier om naar te kijken. Nu heb ik alleen het probleem dat ik de bodem onder de volière geheel betegeld heb (om ongedierte buiten te houden) en een dak erop. Wie heeft er voor mij nuttige tips hoe ik dit moet gaan aanpakken. Het liefst zet ik de planten in potten die ik dan met zand en/of keien bedek. Welke potten, en welke planten overleven in potten? Hoe gaat het reinigen? Wie heeft daar ervaring mee?
Op dit forum heb ik al enige info kunnen halen over soorten planten, waarvoor dank.
Tenslotte heb ik geprobeerd een foto van mijn huidige volière (foto uit 2007) hieronder aftebeelden. Ik ben benieuwd of het gelukt is.

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel: Re: Volière beplanten. Wie heeft raad?
BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008, 17:55 
lid

Ik zou de buitenvolière gewoon wat uitbreiden, dan heb je er gelijk volwaardige planten instaan ;)

Zolang de pot groot genoeg is, overleven quasi alle planten, dus ik zou eens gaan snuisteren in het tuincentrum en desnoods deze verplanten in een grotere pot. Of een vlierstruik uit het bos stekken deze winter (en dan volledig terugsnoeien en dan komen daar garantie dichte nieuwe scheuten aan). Gebruik stevige aardewerk potten die niet kunnen omvallen en in de potten zelf is de aarde goed genoeg die zou ik met niks anders afdekken, enkel opletten met verrijkte potaarde voor eventuele giftige meststoffen.

Je kan ook overwegen om namaakplanten/boompjes te plaatsen.

Het reinigen bestaat er dan in om alles goed af te sproeien tot het in de vaatwas steken van nepplanten. Vermijd om planten onder de zitstokken te plaatsen en zorg dat deze het vliegen van de vogels niet hinderen (dus bovenste 30cm vrij laten).

Specifiek zou voor jouw geval zou ik op zoek gaan naar een klimplant om die tegen de achterwand te laten groeien, en verder nog een boompje/struikje of 2, want bijster veel plaats is er niet.

Verder onderhoud is er niet aan, behalve water geven, maar dat kan je in de routine opnemen als je ze elke dag een badje geeft, dan rest van de gieter bij de planten kappen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008, 19:12 
lid

hallo,
het ziet er al goed uit zo,planten erin zetten hoeft geen probleem te zijn je kunt tegenwoordig genoeg container planten krijgen dus gewoon hier en daar een tegel er tussen uit en pot met plant erin je kunt zoveel verschillende coniferen,buxcessen,verschillende grassoorten in de containers kopen.
Nat houden hoeft ook geen probleem te ziin.koop een stuk slang met vernevings nippels erin en een gardena aansluiting die je buiten de voliëre plaats zodat aansluiting op de tuinslang een koud kunstje is. de planten worden mooi beneveld en na een paar dagen vinden de vogels dit ook heerlijk en zullen heerlijk gaan badderen.
m.vr.gr. Harry

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 03 aug 2008, 21:58 
lid

Koen en Harry bedankt voor jullie reactie.

Volière uitbreiden is geen optie volgens mijn vrouw....... :cry:
Ik ga in ieder geval in eerste instantie een poging wagen met echte planten.
Wanneer dit niets wordt (ik heb ook nog een koppel kanaries....) ga ik kunstplanten plaatsen.
Wat betreft het benevelen van de planten; had ik gehoopt om extra broedgelegenheid te creëren met de planten. Dan lijkt het mij niet zo slim om van bovenaf te wateren.
Ik laat nog wel iets weten na de metamorfose.

P.S.: de vogels doen het nu ook goed in deze steriele omgeving. Zo is o.a. het tweede Blauwfazantje van dit jaar uitgevlogen :) (natuurbroed!) en zijn vandaag ook nog 6 Chinese Dwergkwartels met de trotse ouders gaan wandelen.

Met vriendelijke groet,
Bob

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]